Proč jsou digitální zvuky tak otravné?

Jedním z nejběžnějších zvuků v moderním světě je pípnutí. Z mikrovlnky, mobilních telefonů, počítačů a zálohovacích vozíků nám tato vysoká výstraha zní z každého směru. Ale jak se to dělá, a proč to tak roste?
 
Umělé zvuky se obvykle vyrábějí pomocí jednoho ze dvou zařízení – kuželového a magnetického reproduktoru, který zesiluje zvuk z vibrujícího magnetu nebo z piezoelektrického reproduktoru vyrobeného ze speciálních materiálů, které mění tvar při vystavení elektrického proudu.
detektor kouře 
Z hlediska elektroniky je snadné generovat pípnutí. Všechno, co je zapotřebí k vytvoření pípnutí, je obyčejný elektrický obvod, který vytváří čtvercovou vlnu, jednoduchý typ signálu, který skočí mezi dvěma úrovněmi a reproduktor pro zesílení.
 
Pokud vezmete tuto čtvercovou vlnu a hodíte ji do piezoelektrického reproduktoru nebo do reproduktoru typu magnetická cívka, vytvoří se zvuk, který je méně čistým tónem s podtónem, což je pípání.
 
Pípání nám zní cize proto, že se v čase jeho tón a vibrace absolutně nemění. Při vyšších frekvencích na to naše ucho není zvyklé a proto, když slyšíte tón blízký nadzvuku, máte pocit, že vám to trhá uši. Takováto nepříjemná výstraha je však nutná, abyste okamžitě věděli, že se něco děje.
požární hlásič 
Byl proveden pokus, kdy si účastníci měli vybrat jako vyzvánění telefonu ze sady digitálních, plochých tónů a druhá sada obsahovala více přirozené zvuky a instrumenty. 90 % účastníků si vybralo vyzvánění z druhé sady.
 
Další studie ukázala, že lidé jsou ochotni si za libozvučné tóny v mobilu připlatit. Jejich pohodlí zvítězilo nad cenou výrobku. Toto je však velmi ošemetné, protože by se z toho mohl stát marketingový prostředek, jak navést lidi ke koupi dražších věcí. Nebo věcí, které potřebují jít na odbyt. Tento marketingový tah však nemůže být napadnutelný stejně, jako tzv. podprahové reklamy.

About the Author

You may also like these

No Related Post